Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”). Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

zamknij

filtry DPF

Filtry dpf   za co odpowiadają w aucie?

Za co odpowiadają filtry dpf?

W samochodach napędzanych silnikami Diesla występują pewne ważne elementy. Mamy na myśli bardzo skuteczne filtry dpf. Te urządzenia są znane od lat 80-tych XX wieku. Jednakże w samochodach osobowych zaczęto je wykorzystywać dopiero od 1996 roku. Za co odpowiadają interesujące nas elementy? Dlaczego od 2005 roku ich montowanie w pojazdach jest obowiązkowe na terenie Unii Europejskiej? Po odpowiedzi na te pytania odsyłamy do dalszej części artykułu.

Filtr dpf – podstawowe informacje

Opisywane urządzenie jest montowane w układzie wydechowym auta z silnikiem wysokoprężnym. Jego pełna nazwa to filtr cząstek stałych, z angielskiego diesel particulate filter. Często też jest określane, jako filtr fap. W tym przypadku jest to skrót od francuskiego filtre à particules. Zanim przejdziemy dalej trzeba wspomnieć o ważnej kwestii. Otóż od kilku lat te elementy są na szeroką skalę instalowane w samochodach z silnikami benzynowymi. W takiej formie są znane, jako filtry GPF.

Przed wskazaniem, do czego służy filtr dpf trzeba wyjaśnić, czym są cząstki stałe. To zanieczyszczenia, które w dużych ilościach emitują pojazdy zasilane olejem napędowym. Produkują je także auta benzynowe. Stanowią mieszaninę sadzy i rozpuszczonej frakcji organicznej. Do tego dochodzą niespalone węglowodory. Cząstki stałe wchodzą w skład smogu i są niezwykle niebezpieczne dla zdrowia.

Filtry dpf i katalizatory scr

Za co odpowiadają nowoczesne filtry dpf? Każde urządzenie tego typu pełni bardzo ważną funkcję. Zatrzymuje cząstki stałe obecne w gazach powstających na skutek spalania oleju napędowego. Nie dopuszcza by te niebezpieczne zanieczyszczenia przedostały się do atmosfery. By wyłapywał jak najwięcej związków chemicznych, filtr jest wspomagany przez katalizator spalin. To jeszcze nie koniec ważnych informacji.

Zanieczyszczenia dostające się do filtra osiadają na ściankach znajdujących się w nim kanałów. Same kanały wykonywane są z tworzyw ceramicznych lub spieków metalowych. W klasycznych wersjach, filtry po jakimś czasie zapychają się, przez co spada ich skuteczność. W najnowszych egzemplarzach zastosowano dodatkowe rozwiązanie. Otóż cząstki stałe są spalane we wnętrzu urządzenia. Dzięki czemu dochodzi do samoistnej regeneracji filtra.