Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”). Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

zamknij

DPF – co to jest i jak dbać o filtr cząstek stałych   

Każdy pojazd, który porusza się po drogach posiada szereg części i podzespołów. Pełnią one bardzo ważne zadania. Wybrane elementy dbają o bezpieczeństwo, inne o możliwie najwyższy komfort jazdy. Jednym z kluczowych podzespołów samochodu wyposażonego w silnik Diesla jest filtr DPF. Jego zadaniem jest przede wszystkim wyeliminowanie charakterystycznej czarnej chmury dymu pojawiającej się tuż za pojazdem w czasie jazdy. W starszych modelach aut dodatkowo można było wyczuć nieprzyjemny zapach spalanej gumy. To wszystko spowodowało, że inżynierowie motoryzacyjni dostali za zadnie opracowanie specjalnego filtra. Właśnie tak powstał filtr DPF.

Filtr DPF – czym właściwie jest?

Filtr DPF jest znany również pod inną nazwą - filtr cząstek stałych. Część ta jest montowana przede wszystkim w układzie wydechowym aut z silnikiem wysokoprężnych (rzadziej z silnikiem benzynowym). Jest to specjalna przestrzeń o porowatych ściankach wykonanych z metalu, ceramiki lub papieru. To właśnie na tych ścianach osiada od 85 do nawet 100 procent zanieczyszczeń, które w przeciwnym wypadku trafiłyby przez rurę wydechową do środowiska. Najprościej rzecz ujmując, filtr cząstek stałych odpowiada więc za eliminację zanieczyszczeń związanych z eksploatacją samochodu oraz pracą silnika.

Jak dbać o filtr cząstek stałych?

Aby filtr DPF mógł być eksploatowany w możliwie najodpowiedniejszy sposób, konieczna jest jego właściwa obsługa. Powszechnym mitem jest bowiem, że element ten skraca żywotność silnika, zwiększa spalanie i niszczy układ wydechowy. Aby część ta służyła przez długi czas, konieczne jest właściwe zadbanie o nią. Przede wszystkim szczególną uwagę należy zwrócić na kondycję zaworu recyrkulacji spalin. Jego niepoprawne działanie powoduje bowiem, że do filtra cząstek stałych dostaje się więcej zanieczyszczeń, a to przekłada się na jego szybsze zapychanie.

Oprócz tego bardzo ważne jest, by zatroszczyć się o regularną wymianę filtra powietrza. W sytuacji, gdy zabrudzenie elementu ograniczy dostarczanie powietrza, silnik zwiększy dymienie, a to w konsekwencji może doprowadzić do uszkodzenia DPF. Jeśli tylko o filtr cząstek stałych dba się w odpowiedni sposób, jego trwałość może sięgnąć nawet 200-250 tys. kilometrów.