Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”). Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

zamknij

Gdzie znajduje się katalizator?   

Nie jest żadną tajemnicą, że katalizator to jedna z ważniejszych części, która jest montowana w samochodach z silnikiem spalinowym. Stanowi on element układu wydechowego, a jego zadaniem jest zapobiegnięcie przedostawaniu się do środowiska szkodliwych substancji. Z roku na rok dyrektywy dotyczące emisji spalin przez samochody osobowe i ciężarowe są coraz bardziej rygorystyczne, dlatego katalizator musi odznaczać się coraz skuteczniejszą i bezawaryjną pracą. Tylko w ten sposób pojazdy będą mogły być w ogóle dopuszczone do ruchu.

Standardowe katalizatory montowane są kilkadziesiąt centymetrów za kolektorem w układzie wydechowym, co oznacza, że wszystkie spaliny muszą przejść przez jego wnętrze. Urządzenie to działa w sposób wydajny dopiero po osiągnięciu temperatury wynoszącej ok. 300 stopni Celsjusza. Nie jest to trudne do osiągnięcia, gdyż spaliny przedostające się przez wnętrze katalizatora bardzo szybko je nagrzewają, przez co praca akcesorium może być prowadzona w możliwie najbardziej bezpieczny i wydajny sposób.

Sondy lambda - niezbędne do określenia parametrów silnika

Praca katalizatora jest ściśle związana z poprawnie działającymi sondami lambda. Znajdują się one zarówno przed, jak i za katalizatorem, a ich zadaniem jest określenie procentowej zawartości powietrza w spalinach. Zbyt duży udział powietrza w całym składzie spalin oznacza, że silnik pracuje na zbyt ubogiej mieszance paliwowej. Zbyt niski natomiast udział powietrza zwiastuje pracę na za bardzo bogatej mieszance, co przekłada się na zbyt duże zużycie paliwa przez samochód. W zależności od tego, jakie dane dostarczy sonda lambda, komputer sterujący pracą silnika może zmienić jego parametry w taki sposób, aby zmniejszyć lub zwiększyć skład mieszanki paliwowej.

Jak długo mogą być eksploatowane katalizatory?

Zapewne każdy zgodzi się z faktem, że katalizatory pracują w bardzo wymagających warunkach. Umiejscowienie ich pod podłogą samochodu powoduje, że osprzęt ten jest nieustannie wystawiony na działanie szkodliwych czynników, takich jak niskie temperatury, wibracje pojazdu czy też uszkodzenia mechaniczne. W okresie zimowym na drogi trafia spora dawka soli, która również przyczynia się do szybszego zużycia elementów pod podwoziem samochodu. Jak więc wynika z przeprowadzonych badań oraz z wykonanych testów, standardowa żywotność katalizatora wynosi ok. 200.000 kilometrów. Po osiągnięciu tej wartości przez licznik, osprzęt powinien być wymieniony, gdyż jego praca jest już niewystarczająca by zapewnić odpowiednie warunki do jazdy po drogach publicznych.

Jak rozpoznać niewłaściwą pracę katalizatora?

Katalizator jest jednym z tych podzespołów, którym nie poświęcamy zbyt wiele uwagi podczas czynności serwisowych. Warto to jednak zmienić, gdyż od jego właściwej pracy bardzo wiele zależy. Tym, co powinno zwrócić naszą uwagę jest przede wszystkim grzechotanie podczas jazdy. Oprócz tego niepokojące będzie również dławienie silnika oraz niższa moc, co powinno być zauważalne podczas gwałtownego przyspieszani (na przykład przy wyprzedzaniu). Ponadto nieprawidłowa praca katalizatora może być przyczyną większego zużycia paliwa oraz notorycznie palącej się kontrolki check engine.

Czy trzeba kupować nowy katalizator?

Bardzo ważną informacją jest fakt, że w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu katalizatora, nie trzeba decydować się od razu na jego wymianę. Pierwszym krokiem może być wyczyszczenie katalizatora. Jego trudne warunki pracy powodują, że element ten może z czasem się zapchać i nie działać w sposób wydajny. Specjalistyczne warsztaty posiadają specjalne narzędzia i akcesoria, które znacząco ułatwiają przeprowadzanie czyszczenia. Z reguły usługa ta kosztuje kilkaset złotych.

Można się również zdecydować na zakup katalizatora używanego, który będzie kosztował kilka tysięcy złotych. Alternatywą są katalizatory uniwersalne, regenerowane. W zależności od tego, z jakim autem mamy do czynienia, zakup tego typu podzespołu będzie się wiązał z kosztem ok. Kilkuset złotych.