filtry DPF

Co to są filtry DPF? - Dowiedz się do czego służą filtry DPF w autach

Co to jest DPF?

Od 1996 roku w samochodach z silnikami Diesla montowane są filtry DPF. Od roku 2005 ich stosowanie w pojazdach tego typu jest obowiązkowe. Co ciekawe, te elementy układu wydechowego coraz częściej pojawiają się w autach benzynowych. Warto, zatem dowiedzieć się czym właściwie jest DPF. Rozwiązanie tej zagadki znajduje się w dalszej części artykułu. Tak jak opis zastosowania interesującego nas filtra.

Czym są filtry DPF?

Czym są opisywane filtry, dostępne w ofercie sklepu K4 KATRADING reklamującego się hasłem DPF Koszalin? To ważne elementy układu wydechowego montowane zaraz za katalizatorem spalin. Każde urządzenie tego typu jest też znane, jako filtr FAP. Bez względu na nazwę, jest fabrycznie instalowane w samochodach z silnikami wysokoprężnymi. Od 2014 roku filtry są montowane także w autach benzynowych wyposażonych w bezpośredni wtrysk paliwa. W tym przypadku są opisywane skrótem GPF. W obu wariantach ich rola jest taka sama.

Nowoczesny filtr DPF oraz GPF ma bardzo ważne zadanie. Jego funkcją jest zatrzymywanie cząstek stałych wytwarzanych przez silnik samochodu. Do największej emisji tych spalin dochodzi w jednostkach wysokoprężnych. Cząstki stałe są mieszaniną frakcji organicznych, sadzy powstającej podczas spalania paliwa oraz niespalonych węglowodorów. Te zanieczyszczenia są niebezpieczne dla zdrowia ludzi i zwierząt. Dlatego ograniczenie ich emisji jest niezwykle ważną kwestią.

Jak działają filtry DPF?

Układ wydechowy samochodu jest wyposażony w katalizator spalin, z którym ściśle współpracuje filtr FAP. Co ważne zadaniem tego drugiego urządzenia nie jest tylko wyłapywanie cząstek stałych. Filtr wypala te zanieczyszczenia, dzięki czemu samoistnie się oczyszcza. To z kolei znacznie wydłuża jego żywotność. Oczywiście zdarzają się problemy, brak wypalania prowadzi do zapchania filtra i jego wymiany.

Nowoczesne filtry DPF to charakterystyczne puszki wykonane ze stali nierdzewnej. Wewnątrz znajduje się ceramiczny korpus zbudowany z kanałów tworzących gęstą siatkę. Ścianki kanałów są zrobione z węglików krzemu, tlenków glinu i ceru oraz platyny. To na nich odkładają się cząstki stałe produkowane przez silnik. Coraz częściej stosowane są filtry, w których kanały zostały wykonane ze spieków metalowych.