katalizator SCR

Katalizator SCR, a zwykły katalizator spalin - Reaktor katalityczny

Czym różni się katalizator SCR od zwykłego?

Nowoczesne technologie przynoszą rozwiązania wielu problemów utrudniających życie. Dobrym przykładem potwierdzającym te słowa są katalizatory SCR. To urządzenia stanowiące ważną część układów wydechowych aut ciężarowych i osobowych. Ich zadaniem jest oczyszczanie spalin z substancji niebezpiecznych dla środowiska. Tym samym chronią zdrowie ludzi i zwierząt. Warto dowiedzieć się, co je odróżnia od klasycznych katalizatorów samochodowych.

Dobrze znany katalizator spalin

W ofercie K4 KATRADING, sklepu, którego hasło reklamowe to DPF Koszalin, dostępne są katalizatory samochodowe. Oficjalna nazwa tych urządzeń to reaktory katalityczne. W autach ciężarowych i osobowych zaczęto je montować w latach 80-tych XX wieku. Już w latach 90-tych tego wieku ich stosowanie stało się obowiązkowe. W Europie spowodowała to norma emisji spalin Euro 1, która weszła w życie w 1993 roku. Była tak rygorystyczna, że producenci aut musieli wprowadzić katalizatory by ją spełnić.

Klasyczny JMJ katalizator, czy też wyprodukowany przez inną firmę, jest elementem układu wydechowego w pojeździe z silnikiem benzynowym. Nie chodzi tu tylko o auto ciężarowe czy osobowe. Pracuje także w niejednym wózku widłowym czy maszynie rolniczej. To blaszana puszka wyposażona w ceramiczny lub metalowy blok. W nim znajdują się kanały pokryte platyną, rodem lub palladem. Te pierwiastki reagują z substancjami zawartymi w spalinach i redukują ich ilość.

Nowoczesne katalizatory SCR

Skrót SCR oznacza Selektywną Redukcję Katalityczną. Katalizatory oparte na tej technologii wprowadzono do użytku w 2006 roku wraz z normą emisji spalin Euro 4. Na początku montowano je w ciężarówkach a od 2012 roku powszechnie pracują w autach osobowych. Od klasycznych urządzeń różnią się po pierwsze tym, że instaluje się je w pojazdach wyposażonych w silniki Diesla. W oczyszczaniu spali są wspomagane przez filtry DPF.

Jak działają katalizatory SCR? Przede wszystkim zamieniają cząsteczki tlenku azotu na wodę i azot. W przeciwieństwie do zwykłych urządzeń nie są wyposażone w kanały z platyny. Do tych urządzeń wstrzykiwany jest roztwór amoniaku i wody destylowanej. Całość jest podgrzewana, reaguje z tlenkami azotu i usuwa zanieczyszczenia. Dzięki temu spaliny trafiające do atmosfery są zgodne z najsurowszymi normami.