Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”). Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

zamknij

filtr FAP

Filtr FAP, a filtr DPF   

Filtr FAP, a filtr DPF podobieństwa i różnice

Od 2005 roku samochody osobowe sprzedawane na terenie Unii Europejskiej muszą być wyposażone w filtr FAP. Normy emisji spalin dopuszczają także do użytku jego odmianę, czyli filtr DPF. Oba elementy wykonują to samo zadanie, lecz różnią się budową. Pierwszy jest nazywany filtrem mokrym, a drugi suchym. Warto poznać zastosowanie, podobieństwa i różnice tych ważnych urządzeń. Wystarczy tylko przeczytać poniższy artykuł.

Za co odpowiadają filtry DPF i FAP?

W każdym samochodzie osobowym napędzanym silnikiem Diesla pracuje filtr FAP lub DPF. Zadaniem obu urządzeń jest oczyszczanie gazów powstających na skutek spalania oleju napędowego. Mają wyłapywać cząstki stałe i nie dopuszczać by dostały się do atmosfery. Warto wiedzieć, że podobne filtry stosowne są w autach benzynowych, które również produkują wspomniane zanieczyszczenia. Takie elementy są opisywane skrótem GPF.

Zanim przejdziemy do różnic w budowie filtrów trzeba odpowiedzieć na ważne pytanie. Czym są cząstki stałe i dlaczego należy je usuwać? Są to mieszaniny niespalonych węglowodorów, frakcji organicznych i sadzy. Owe cząstki wchodzą w skład smogu i są szalenie niebezpieczne dla ludzkiego zdrowia. Dlatego też filtr wspomagany przez katalizator spalin zajmuje się ich eliminacją. Tym samym dba o ochronę środowiska.

Różnice między filtrami FAP i DPF

Jak już wspominaliśmy filtr DPF jest nazywany suchym. Przypomina puszkę, w której znajdują się drobne kanały. Ich ścianki powstają ze spieków metalowych lub surowców ceramicznych. To na owych ścianka odkłada się sadza. Gdy będzie jej tak dużo, ze zapcha filtr, dochodzi do automatycznego oczyszczenia. By zakończyło się powodzeniem temperatura musi osiągnąć ponad 550°C. Wszystko to dzieje się bez dodatkowego wspomagania.

Jeśli chodzi o filtr FAP sytuacja wygląda nieco inaczej. W nim również stosowane są węgliki krzemu czy inne materiały ceramiczne i metalowe. Jednakże nie wystarczą do prawidłowego działania. Potrzebny jest płyn zwany ceryną wstrzykiwany do oleju napędowego. Dlatego urządzenie bywa nazywane mokrym. Dzięki preparatowi samodzielne oczyszczanie filtra odbywa się w niższej temperaturze. Musi ona sięgać około 450°C. Tym samym opisaliśmy różnice w działaniu filtrów DFP oraz FAP.