Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”). Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

zamknij

katalizator spalin

Katalizator spalin i normy emisji - historia

Normy emisji spalin – historia

Normy emisji spalin obowiązują w wielu krajach świata. Ich zadaniem jest ograniczanie ilości zanieczyszczeń produkowanych przez pojazdy. To między innymi dzięki tym przepisom w autach montowany jest katalizator spalin. Warto, więc prześledzić historię regulacji tego typu. Poniżej zajmujemy się normami wprowadzanymi w Unii Europejskiej. Dlatego, że to one regulują kwestię spalin transportowych w naszym kraju.

Katalizator spalin w powszechnym użyciu

Czym są normy emisji spalin? To regulacje mające ogromny wpływ na środowisko. Przepisy określają jak wiele zanieczyszczeń mogą produkować samochody dopuszczane do ruchu. I nie chodzi tu tylko o pojazdy osobowe. Wytyczne dotyczą także ciężarówek, autobusów, pociągów, maszyn rolniczych. Opisywane normy podają maksymalne wartości emisji tlenków azotu, węglowodorów, tlenków węgla, i cząstek stałych. Owe wartości podawane są w gramach na kilometr.

Na terenie Unii Europejskiej normy występują pod nazwą EURO i stosownym numerem. Pierwsze przepisy, które położyły pod nie fundament wprowadzono w latach 80-tych XX wieku. Była to regulacja R49 i dotyczyła dopuszczalnej emisji tlenku węgla, węglowodorów i tlenków azotu. Na początku lat 90-tych pojawiła się norma Euro 0 i to od niej pochodzą kolejne. Prawdziwą rewolucję przyniosła wersja Euro 1 ogłoszona w 1993 roku. By ją spełnić producenci aut zaczęli stosować katalizator spalin.

Katalizator SCR i filtr fap

Następne normy emisji spalin, czyli EURO 2 i 3 obowiązywały odpowiednio od 1997 i 2001 roku. W stosunku do pierwszej znacząco zmniejszały dopuszczalny poziom produkcji zanieczyszczeń. Kolejną rewolucję przyniosły przepisy Euro 4 wprowadzone w 2006 roku. Były one bardzo rygorystyczne, szczególnie dla silników Diesla. By im sprostać producenci musieli zastosować nową technologię. I tak do użycia weszły katalizatory scr.

Euro 5 i kolejne normy

Od 2011 do 2014 roku obowiązywała norma Euro 5. Za jej sprawą obowiązkowym elementem aut z silnikami wysokoprężnymi stały się filtry dpf. Te urządzenia to nic innego jak filtry cząstek stałych występujące też pod skrótową nazwą FAP. Najnowsza norma Euro 6 została wprowadzona w 2014 roku. Z późniejszymi modyfikacjami(6c i 6d) obowiązuje do dziś. Sprawiła, że filtr dpf jest obecnie stosowany także w samochodach z silnikami benzynowymi.