katalizator spalin

Uniwersalny katalizator spalin? - 

Czy jest coś takiego jak uniwersalny katalizator spalin?

W każdym nowoczesnym samochodzie pracuje katalizator spalin. To ważne urządzenie montowane fabrycznie. Jego zadaniem jest ochrona środowiska i ludzkiego zdrowia. Niestety, co jakiś czas przytrafiają się problemy z tym elementem. Zapycha się a nie zawsze możliwa jest kolejna regeneracja. Czy to oznacza, że trzeba kupić oryginalną część zamienną? Czy może dostępne są uniwersalne katalizatory? Poniżej odpowiadamy na te pytania.

Do czego jest potrzebny katalizator spalin?

Katalizator, a właściwie reaktor katalityczny, pełni bardzo ważną rolę. Oczyszcza spaliny produkowane przez samochody ze szkodliwych związków chemicznych. Co ważne, występuje w dwóch podstawowych wersjach. Pierwsza to JMJ katalizator, czy też stworzony przez inną firmę, pracujący w pojazdach wyposażonych w silnik benzynowy. Na mocy przepisów wprowadzonych w latach 90-tych XX wieku, stosowanie takiego urządzenia jest obowiązkowe.

Drugą ze wspomnianych wersji są katalizatory SCR. Od 2006 roku są montowane w samochodach ciężarowy a od 2012 także w osobowych. Od zwykłych różnią się przede wszystkim tym, że wyposażą się w nie pojazdy z silnikami Diesla. Ich głównym zadaniem jest zmiana cząsteczek tlenku azotu na wodę i azot. Jak już wspominaliśmy, przedstawiane urządzenia często sprawiają problemy. Trzeba je wymienić, lecz nowe elementy są bardzo drogie.

Uniwersalny katalizator

Na szczęście istnieje coś takiego jak uniwersalny katalizator spalin. Można go dopasować do wielu marek i modeli samochodów. Jego parametry są zbliżone do tych, które wykazuje oryginał. Za to w cenie jest ogromna różnica, bowiem zamiennik bywa tańszy nawet o 60%. Jednakże kupując go trzeba pamiętać o pewnych kwestiach. Pierwszą z nich jest dopasowanie urządzenia do średnicy rur łączących w układzie wydechowym.

Uniwersalny katalizator będzie działał jak należy, gdy dopasuje się jego przepustowość do ilości spalin wydzielanych przez silnik auta. Na koniec warto wiedzieć, że elementy uniwersalne mogą mieć wkłady metaliczne lub ceramiczne. Pierwsze są odporniejsze na uszkodzenia, ale mniej wydajne. Tymczasem drugie są lżejsze, nie pokrywają się rdzą, ale mogą się kruszyć. Zatem przed dokonaniem zakupu trzeba dokładnie sprawdzić wszystkie informacje o nowym katalizatorze.