katalizator spalin

Budowa katalizatora spalin - 

Katalizator spalin i jego budowa

Katalizator spalin jest wymaganym elementem układu wydechowego każdego dzisiejszego samochodu. Wszystkie samochody wyprodukowane od 1995 muszą go posiadać. Katalizatory starych samochodów z silnikiem benzynowym są narażone na kradzież. Jest tak dlatego, że znajdują się w nim drogie surowce. Nawet używane egzemplarze osiągają duże ceny, które mogą nawet przewyższyć cenę samochodu.

Za co odpowiada katalizator spalin w samochodzie?

Jego zadaniem jest oczyszczanie spalin wydalanych do środowiska. Umieszczony jest on zazwyczaj w kolektorze wydechowym. Dawniej znajdowały się pod samochodem, mniej więcej na środku układu wydechowego. Ograniczenie emisji spalin było wymuszone przez normy EURO, dlatego katalizatory zaczęto montować w silnikach o zapłonie samoczynnym. katalizator spalin zawdzięcza swoje działanie odpowiedniej budowie i umieszczonym w nim metalom szlachetnym.

Rodzaje katalizatorów

Katalizatory można podzielić na dwa rodzaje: metalowe i ceramiczne. Pierwszy z nich posiada umieszczoną w środku taśmę z warstwą metali szlachetnych, które zapewniają odpowiednie oczyszczanie spalin. Ceramiczne mają specyficzne kanały, na których znajdują się metale szlachetne. W pojazdach z silnikami wysokoprężnymi montowane są dodatkowo filtry dpf, których zadaniem jest zbieranie osadzającej się sadzy. Aby filtr dpf działał prawidłowo, potrzebuje odpowiedniej temperatury pracy. W środku jest ceramiczny wkład, który ma nieregularne kanaliki. Niektóre końcówki kanalików są pozatykane i właśnie tam zatrzymuje się sadza. Do wypalenia filtra cząstek stałych potrzebna jest duża temperatura. Gdy filtr jest właściwie, nagrzany dochodzi do jego regeneracji.

Katalizator spalin SCR

Jedną z bardziej innowacyjnych technologii, która ma na celu redukcję szkodliwych substancji do środowiska, jest katalizator spalin SCR. Aby układ działał odpowiednio, potrzebuje płynu ADBLUE. katalizatory scr wykorzystują płyn, aby doszło do reakcji, które ograniczają powstawanie trujących substancji. Kolejną rzeczą potrzebną do działania układu SCR jest właściwe nagrzanie katalizatora, dlatego znajduje się na linii wydechu.