Informujemy, iż nasz sklep internetowy wykorzystuje technologię plików cookies a jednocześnie nie zbiera w sposób automatyczny żadnych informacji, z wyjątkiem informacji zawartych w tych plikach (tzw. „ciasteczkach”). Więcej szczegółów w naszej "Polityce Cookies".

zamknij

filtr DPF

Filtr DPF i inne elementy ograniczające emisję spalin   

Filtr DPF i inne elementy, jakie wprowadzono w autach celem ograniczenia emisji spalin

Historia przepisów regulujących poziom zanieczyszczeń produkowanych przez samochody sięga lat 80-tych XX wieku. To zalecenia z tego okresu położyły podwaliny pod normy emisji spalin. Wytyczne, które do powszechnego użytku wprowadziły filtr dpf i inne urządzenia. Warto, zatem dowiedzieć się, jakie elementy odpowiadają za ograniczenie wytwarzania spalin i jakie dokładnie jest ich zadanie. Można to zrobić czytają poniższy artykuł

.

Klasyczny katalizator spalin

Pierwsza norma emisji spalin, Euro 0, weszła w życie na początku lat 90-tych XX wieku. Nie była aktualna zbyt długo, bowiem już w 1993 roku ogłoszona została wersja Euro 1. Przyniosła rewolucyjne zmiany w świecie motoryzacji. Wymusiła na producentach pojazdów osobowych i ciężarowych by powszechnie stosowali katalizatory spalin. Urządzenia te były znane już wcześniej, ale do 1993 roku nie były obowiązkowe. Dzięki nim poziom zanieczyszczeń zaczął maleć.

Czym właściwie jest JMJ katalizator czy też urządzenie każdej innej marki? Jest to bardzo ważny element układu wydechowego auta. Zazwyczaj jest to metalowa puszka, w której znajduje się ceramiczny lub metalowy blok. On z kolei jest poprzecinany kanalikami pokrytymi platyną, rodem albo palladem. Spaliny przechodzące przez owe kanały są w pewnym stopniu neutralizowane prze te pierwiastki.

Katalizator SCR oraz filtr dpf

Kolejnymi urządzeniami stosowanymi w celu redukcji spalin są katalizatory scr. Weszły do użytku w 2006 roku na mocy normy Euro 4. Najpierw obowiązkowo montowano je w pojazdach ciężarowych, z czasem stały się podstawowym wyposażeniem aut osobowych z silnikami Diesla. Zadaniem tych katalizatorów jest zmiana cząsteczek tlenku azotu na wodę i azot. Znajduje się w nich woda destylowana i roztwór amoniaku, które po podgrzaniu reagują z tlenkiem azotu.

Norma Euro 5 ogłoszona w 2011 roku wprowadziła do użytku w autach z silnikiem Diesla filtr dpf. Jego zadaniem jest zatrzymywanie i spalanie cząstek stałych powstających w silnikach wysokoprężnych. Są to substancje bardzo niebezpieczne dla ludzkiego zdrowia. Warto wiedzieć, że urządzenie znane też, jako filtr fap jest obecnie używane także w samochodach benzynowych. Wymusiła to norma Euro 6 wprowadzona stosunkowo niedawno, bo w 2014 roku.